Το δέντρο ως Χριστουγεννιάτικο σύμβολο χρησιμοποιήθηκε μετά το 8ο αιώνα. Εκείνος που καθιέρωσε το έλατο ως χριστουγεννιάτικο δέντρο, ήταν σύμφωνα με την παράδοση ο Άγιος Βονιφάτιος, που για να σβήσει την ιερότητα που απέδιδαν οι ειδωλολάτρες στη ΔΡΥ, έβαλε στη θέση του το έλατο ως σύμβολο Χριστουγεννιάτικο και ειδικότερα ως σύμβολο των Χριστουγέννων .
Στα μέσα του 1800, το έθιμο του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είχε επεκταθεί ταχύτατα σε όλο τον κόσμο. Το 1882 το πρώτο ηλεκτρικό φωτισμένο Χριστουγεννιάτικο δέντρο του κόσμου, στολίστηκε στη Νέα Υόρκη στη κατοικία του Edward Johnson, συναδέλφου του εφευρέτη Thomas Edison.
Φυσικά στο πέρασμα των αιώνων το νόημα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου πήρε αναρίθμητες μορφές. Αρχικά οι άνθρωποι για να δείξουν την ευτυχία τους από τη γέννηση του Χριστού, τοποθετούσαν στο δέντρο διάφορα χρήσιμα είδη, κυρίως φαγώσιμα και αργότερα ρούχα και άλλα είδη καθημερινής χρήσης, οπότε το δέντρο έγινε σύμβολο της προσφοράς των θείων Δώρων. Στη συνέχεια το δέντρο εξελίχθηκε σε ένα απαραίτητο διακοσμητικό αντικείμενο αυτή της ημέρας και πήρε θέση της δωροθήκης του χώρου δηλαδή όπου τοποθετούσαν οι συγγενείς και φίλοι τα δώρα που πρόσφεραν ο ένας στον άλλο.
Στην Αγγλία ο συγγραφέας εκείνης της εποχής, Τσαρλς Ντίκενς, φρόντισε να ξαναπάρουν τα Χριστούγεννα την παλιά χαρούμενη γιορταστική μορφή τους, όσο κανένας άλλος. Και αν σήμερα σ’ ολόκληρο τον κόσμο το Χριστουγεννιάτικο δέντρο θυμίζει αυτή τη μέρα, αυτό σίγουρα οφείλετε στο Ντίκενς, που σε διάφορα έργα του και ακόμα περισσότερο στις Χριστουγεννιάτικες ιστορίες του, και στο πασίγνωστο Κρίστμας Κάρολ, το προβάλει ως βασικό Χριστουγεννιάτικο σύμβολο.
Στη πατρίδα μας, το Χριστουγεννιάτικο δέντρο το έφεραν για πρώτη φορά στη Αθήνα οι Βαυαροί. Άραγε πόσοι γνωρίζουν ότι οι πρόγονοι του Χριστουγεννιάτικου δέντρου μπορούν να αναζητηθούν στα ειδωλολατρικά έθιμα της λατρείας των δέντρων, ή ότι η κοπή της βασιλόπιτας έχει της ρίζες της στα αρχαία ελληνορωμαϊκά έθιμα;
Όσον αφορά τα ήθη και τα έθιμα των Χριστουγέννων: στη Πέλλα αναβιώνει το έθιμο της «Κόλιντα Μπάμπω» που έχει σχέση με τη σφαγή του Ηρώδη, στη δυτική Κρήτη το προζύμι και το Χριστόψωμο έχουν ξεχωριστή θέση σε κάθε σπίτι, ενώ στη Ρόδο τα παραδοσιακά «γιαπράκια» δεν λείπουν από κανένα Χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Σε κάθε μεριά της πατρίδας μας, υπάρχουν ξεχωριστά ήθη και έθιμα που αναβιώνουν τις μέρες των εορτών και αν ψάξεις για τις ρίζες τους χάνονται στα βάθη των αιώνων.
Εύχομαι καλά Χριστούγεννα, Χρόνια Πολλά, Καλή Χρονιά και όπως οι τρεις μάγοι, ας βρούμε και μείς το Άστρο που θα μας οδηγήσει στο δρόμο της αγάπης.
ΤΣΑΓΡΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
Β’ Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Σωματείων Επαρχίας Αμαρίου