ΤΑ ΠΕΤΡΙΝΑ ΤΟΠΙΑ
ΔΕΤΕΣ ΛΕΣΚΕΣ ΤΣΟΥΓΚΡΙΑ ΚΑΙ ΠΕΤΡΙΝΑ ΠΟΤΑΜΙΑ ΣΤ΄ΑΟΡΙ ΤΩΝ ΚΟΥΡΟΥΤΩΝ
Το τέταρτο θεματικό ημερολόγιο που εκδίδει ο σύλλογος Κουρουθιανών Αθήνας καταγράφει και προβάλλει όπως και τα προηγούμενα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου μας. Παράλληλα συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και στον επανακαθορισμό της σχέσης μας με τα αντικείμενα που συγκροτούν το περιβάλλον φυσικό η ανθρωπογενές. Σχέση που εκφράζει και χαρακτηρίζει το πολιτισμικό μας επίπεδο. Το θέμα του ημερολογίου αφορά στους εντυπωσιακούς πέτρινους σχηματισμούς που χαρακτηρίζουν τις ορεινές κυρίως περιοχές του τόπου μας θεωρούμενων ως αντικείμενων αισθητικής απόλαυσης.
Όπως πάντα το ημερολόγιο περιέχει κείμενο που παρουσιάζει και ερμηνεύει το περιεχόμενό του καθώς και εποπτικό χάρτη της περιοχής.
«Σεβαστή νεύρωση βεβαία η μανία για το πράσινο, αλλά όχι στις ζώνες εμφανίσεως όπου φυσικά βασιλεύει ο μέγας άρχων του ελληνικού τοπίου, ο βράχος. Ο Ελληνικός δρυμός είναι τα ελληνικά βράχια. Το πράσινο πρέπει να φυτεύεται εκεί που δεν καταστρέφει τα βράχια. Αυτές είναι οι αθάνατες γλυπτικές της φύσεως που θα δίδουν στον αιώνα τον χαρακτήρα στον τόπο μας.» Γιάννης Τσαρούχης: Η υστερία του πράσινου από το βιβλίο Αγαθόν το εξομολογείσθαι εκδ. Καστανιώτη. Αθήνα 1986.
Οι τριάντα έξι φωτογραφίες του ημερολογίου από χαρακτηριστικές απόψεις της ορεινής περιοχής των Κουρουτών, επισημαίνουν και προβάλλουν ιδιαίτερους τόπους ικανούς να προκαλέσουν ενδιαφέρον αισθητικών1 και άλλων2 θεωρήσεων.
-Οι εμβληματικοί βράχοι του Αγίου Αντωνίου – μια σπάνια σύναξη ογκολίθων σε επιβλητικούς σχηματισμούς και «ασταθείς» ισορροπίες με εντυπωσιακές χρωματικά επιφάνειες.
-Ο επίσης εμβληματικός βράχος του Πελεκητού που δεσπόζει του βορειοανατολικού ορίζοντα.
-Τα βράχια της Φαράγγας με τις τραχείς επιφάνειες, τις δυναμικές αιχμηρές απολήξεις και τις «διάπυρες» χρωματικές εκφράσεις.
-Οι πλαστικοί όγκοι στα Κερατόσπηλια και τα Σπηλιαρίδια καθώς και ποικίλοι άλλοι σχηματισμοί σε διάφορους τόπους της ορεινής περιοχής.
-Τα χαρακτηριστικά διαρκώς μεταβαλλόμενα τοπία – ως αποτέλεσμα διαβρώσεων και διαρρήξεων -από συγκεντρώσεις λίθων σε πλαγιές, «πέτρινα ποτάμια» η από εφήμερες μορφές που η υποκειμενική θεώρηση νοηματοδοτεί και αποδίδει χαρακτηριστικά και ταυτίσεις.
Δέτες Απόκρημνοι βράχοι
Λέσκες Εσοχές και άνδηρα των γκρεμνών. Γκρεμνά ναι εμάς οι τόποι μας λέσκες τα χειμαδιά μας, κι είναι τα κονικά μας τα σπηλιαράκια του γκρεμνού.
Τσουγκριά Αιχμηρές εξάρσεις βράχων. Τ΄αγρίμι στέκει στο τσουγκρί κι οι σκύλοι στς΄ αλυσίδες, κι ο Μυριολής χαροκοπά σε δίπορτη ταβέρνα…
1Να διευκρινίσουμε αναιρώντας πιθανή σύγχυση, πως η αισθητική θεώρηση φυσικών αντικειμένων δεν τα καθιστά έργα τέχνης. Έργο τέχνης είναι αποκλειστικά αποτέλεσμα διανοητικής διεργασίας.
2Εκτος της αισθητικής θεώρησης οι βράχοι παρουσιάζουν ενδιαφέρον: ως χαρακτηριστικά δείγματα της γεωποικιλότητας της Κρήτης, ως φορείς ποικίλων και σπάνιων ειδών χλωρίδας, ως εστίες ειδών πανίδας.